tisdag 21 augusti 2012

Konsten att vara kvinna


Jag plöjde den brittiska journalisten Caitlin Morans Konsten att vara kvinna (How to be a woman) häromveckan. Och kan konstatera som andra att det är en bok som alla bör läsa - kvinna som man. Mest igenkänning är det ju så klart för kvinnor, men jag tror faktiskt att män kan behöva läsa lite om hur det är att vara kvinna också.

Och ska man pracka på pojkvännen, brorsan, bästa kompisen, ex:et, sambon, pappa eller farbror en feministisk bok så passar den här rätt så bra. Caitiln Moran är fantastiskt rolig och blandar drastisk humor med feministiska ståndpunkter - och är otroligt öppen och frispråkig och delar med sig av sina egna erfarenheter. Och så är det ganska mycket sprit, droger och rockmusik inblandat - vilket kanske kan locka den mest motsträvige man (eller?). Den är också ett slags popkulturdokument eftersom Moran jobbade som skribent på bland annat Melody Maker som ung.

Boken är som en resa i en kvinnas liv och speglar olika stadier från när Moran är 13 år och framåt med kapitel som Jag börjar blöda!, Jag måste ha behå!, Jag går på strippklubb! Skaffa barn! och Abort. Här diskuteras brasiliansk vaxning, skönhetsoperationer, sexism och feminism. Men också hur det är att skaffa barn och göra abort. Det är en bok som man vill göra en massa hundöron i, stryka under och skriva små noteringar i kanten. Med en massa utropstecken och "jag också!". Men det gick ju inte eftersom jag lånat den från biblioteket... Men jag ska köpa ett lager och ha hemma och ge bort till behövande. Och skrattar och småfnissar gör man ofta när man läser. Som när hon skriver om brasiliansk vaxning:

"Det är helt obegripligt att vi har kommit dithän att det i praktiken kostar pengar att ha mus. Vi tvingas pröjsa för skötsel och underhåll av våra genitalier, som om de vore offentliga parker. Rena smygbeskattningen: mums - musomsättningsskatt. Det är pengar som borde gå till ELRÄKNINGEN och OST och BASKRAR. Men istället slänger vi bort dem på att få bävern att se ut som ett tanigt kycklingbröst på Lidl. FAN ta er, ni normerande-porrvanor-som-tagit-er-ända-in-i-mina-underbyxor. FAN TA ER."

Titeln är passande för det är fan i mig en konst att vara kvinna. Om man följer normen och alla påhittade "måsten", vill säga. Men som Caitlin Moran skriver i efterordet: "För om allt jag säger i den här boken leder fram till en enda insikt är det denna: att man egentligen inte ska bry sig om allt det här. Att man ska strunta i påstådda "svårigheter" med att vara kvinna. Vägra se dem som problem över huvud taget."

Så är det ju, skit i normerna, se det inte som problem som måste lösas och var dig själv. Men är det så lätt när man är en osäker tonåring eller tjugonånting innan man kommer underfund med saker och ting och till det stadiet då man som kvinna får ett osvikligt självförtroende och skiter i vad andra tycker och inte tolererar att bli sexistiskt behandlad. Då man kommit till det stadiet då man vågar säga ifrån. Jag som själv är i mitten av 30's kan konstatera att ju äldre jag blivit, desto mer skiter jag i vad andra tycker och rådande normer - och blir mer och mer frispråkig och tar inte skit - vare sig från män eller kvinnor. Moran konstaterar detsamma. Även om jag alltid har varit rätt frispråkig av mig och inte tolererat att bli kallad lilla gumman eller att bli nypt i rumpan på krogen, så känner jag mig tryggare i att hantera sådana situationer.

Jag är feminist. Ingen tvekan om det. Jag kan lätt ställa mig på en stol och vråla för full hals: JAG ÄR FEMINIST! Som Moran uppmuntrar alla att testa. Men är du själv osäker på om du är feminist, så kan du göra ett snabbt Moran-test. "Stick ner handen i byxorna. a) Har du slida? och b) Vill du bestämma över den själv? Om svaret på båda dessa frågor är ja: Grattis! Du är feminist." Och vilken kvinna svarar nej på dessa frågor?

Tips! Missa inte att lyssna på Caitlin Moran på Kulturhuset i Stockholm 29 augusti.

Inga kommentarer: